Forskjellen på investering og driftsmidler i et kommunalt budsjett

For folk flest kan det være særdeles vanskelig å skjønne regnskapsreglene til en kommune om man da ikke er rådmann, økonomisjef, revisor eller fagperson i kommunaldepartementet. For folk som kommer fra næringslivet kan det også være nyttig å vite at det er forskjeller på hvilke regnskapsregler man har i det kommunale kontra de regler man har i næringslivet. I denne artikkelen skal vi forsøke å forklare de store linjene og forklare forskjellen på et driftsbudsjett og et investeringsbudsjett.

Kommunene vedtar to ulike budsjetter: driftsbudsjettet og  investeringsbudsjettet. Overskuddet på driftsbudsjettet kan brukes til å finansiere investeringer. Hvis ikke driftsoverskuddet er stort nok til å finansiere byggeprosjektene (det er det nesten aldri), så kan kommunen lånefinansiere resten. Det er ikke lov å låne penger eller selge eiendeler for å finansiere driften.

Investeringsbudsjettet skal inneholde inntekter og innbetalinger som ikke er løpende, det kan være feks aksjesalg og grønn konsesjon.

Utgiftene må være knyttet til anskaffelse av eiendeler som er bestemt til varig eie eller bruk, og som er av vesentlig verdi feks

•  3 år varig eie og 100 000 er vesentlig verdi.
  • Påkostning på eksisterende varige driftsmidler, som er av varig og vesentlig verdi.

Dette vil si at salg av aksjer kan ikke brukes til drift. Så når vi selger aksjer for 16 millioner, må dette enten brukes til å finansiere noe som er til varig eie eller nedbetaling av gjeld. Dette gjelder også de midlene Brønnøy kommune har fått gjennom «Grønne konsesjoner» knyttet til oppdrett.

Midlene vi har fått gjennom oppdrettsfondet, som tildeles jevnt hvert andre år kan bruks i drift.

I henhold til kommuneloven medfører altså at tiltak som er finansiert av aksjesalg, grønne konsesjoner eller låneopptak ikke kan sammenlignes med tiltak i driften.

Noen eksempler:

Kommunen lar være å finansiere et "nytt bygg":

Vi sparer:

•5,2 millioner av grønn konsesjon

•4,8 millioner i låneopptak

De 5,2 millionene i grønn konsesjon kan da enten brukes til annet investeringsprosjekt eller til å nedbetale gjeld. Øvrige 4,8 millioner mindre i låneopptak. Ingen av disse summene kan benyttes i driften til f.eks. å finansiere en personalsjef, flere sykepleiere eller driften av en barnehage. 10 millioner mindre i gjeld medfører derimot ca 600 000 mindre i driftsutgifter. Disse 600 000 kunne da vært benyttet i driften.

Eller bruk av 16 millioner av inntekt fra aksjesalg:

•Enten må dette benyttes til investeringsprosjekter eller nedbetale gjeld. Ingen av disse 16 millionene kan altså benyttes til å finansiere en næringssjef, lærere eller redusere eiendomsskatten.

•16 millioner i mindre gjeld ville frigjort ca 960 000 til drift pga mindre renter og avdrag på lån.