Justering og endring av gebyrregulativ etter Plan- og bygningsloven

Kommunens gebyrregulativ for plan/oppmåling/byggesak skal i henhold til regulativets pkt. A 9 indeksreguleres i takt med lønnsutviklingen i kommunal sektor. For gebyret 2024 vil dette medføre en økning på 3.6 %.

I forbindelse med dette ønsker kommunen også å foreta mindre justeringer og tilpassinger i regulativet.

Endringer i lovverk, hvor det som tidligere var søknadspliktig og som nå er fritatt for søknadsplikt, har medført behov for mindre justeringer i gebyrregulativet.

Ikke søknadspliktige tiltak (mindre bygg, tilbygg m.v.) blir i for liten grad meld inn til kommunen for registrering. Dette medfører feil og mangler i Matrikkelen, noe som igjen får følgefeil for andre brukere av grunnlaget i Matrikkelen. En har derfor valgt å foreslå mindre justeringer og presiseringer i gebyrregulativet for å begrense dette.

Dette gjelder tilleggsgebyrer for merarbeid p.g.a. at regelverk eller vedtak ikke følges opp og som medfører ekstra oppfølging fra kommunen.

Konkret er det derfor i gebyrregulativet foretatt mindre justeringer og tilpassing til regelverk vedr.:

• Presisering av fortolkning / praktisering ved bruk av tilleggsgebyr, nytt pkt. A5.  Som konsekvens av dette nye pkt., er tilsvarende tekst fjernet i selve regulativet.
  • Tilleggsgebyr ved manglende innmelding av ikke søknadspliktige tiltak innenfor gjeldende frist på 4 uker, pkt. C.3.4.6.
  • Gebyr for ferdigattest som omsøkes mer enn 5 år etter at tillatelse er gitt, pkt. C.3.5.
  • Gebyr for avklaring av fravik, C.4.1.

Disse justeringene er et supplement til gjeldende gebyrregulativ for å tilpasse dette til endringer i regelverk og med bakgrunn i erfaringer i praktisering av gjeldende regulativ.  Intensjonen i endringene bygger på opprinnelig regulativ, men p.g.a. endringer i lovgrunnlag ønsker en å tilpasse regulativet til endringer i regelverk.

Nytt pkt. A5 vedr. tilleggsgebyr er lagt inn for å sikre entydig forståelse og praktisering av regulativ.

Pkt. C.3.4.6 er en tilpassing til regelverk for ikke søknadspliktige tiltak.

Nytt pkt. C.3.5 vedr. ferdigattest som omsøkes mer enn 5 år etter at tillatelse er gitt, gjenspeiler merarbeid med slike saker hvor grunnlaget og ansvar i byggesaken er foreldet, men hvor det fortsatt er krav til utstedelse av ferdigattest (etter 1998).

Bestemmelse om fravik, C.4.1. Gjelder vedtak hvor kommunen avviker fra generelle bestemmelser, men hvor dette er hjemlet i lov eller plan. Eks. aksept av avstandserklæringer PBL. § 29-4, fravike byggegrenser langs veg (garasjer) eller langs sjø (flytebrygger), jfr. bestemmelser til kommuneplanens arealdel - henholdsvis pkt. 3.2.9 og pkt. 1.8 m.v. Spørsmål som betinger en avklaring gjennom vedtak, men hvor kommunen ikke har hatt gebyr for dette.

Gebyrregulativ med forslag til justeringer legges med dette ut til offentlig ettersyn.
Frist for uttalelse settes til 30. nov. 2023.

Plan- og utviklingsavdelingen