Lov og planverkHer er en oversikt over kommunale planer, møtearenaer, retningslinjer, statlige lover og forskrifter som forankrer satsingen Brønnøy kommune har overfor risikoutsatte barn. Oppfølging av modellen på systemnivåOverordnet ansvar for implementering og videreføring ligger hos leder for barne- og familietjenesten, delegert fra leder i Oppvekst. Implementering og videreføring Oversikt over ansvar for oppfølging av modellarbeidet (PDF, 184 kB) Overordnet plan for implementering og videreføring (PDF, 287 kB) Målepunkter i videreføring av arbeidet med barn i risiko (PDF, 363 kB) Brukermedvirkning Brukermedvirkning handler om at pasienter og brukere skal ha innflytelse på beslutningsprosesser og utforming av tjenestetilbudet. Brukere har rett til å medvirke, og tjenestene har plikt til å involvere brukeren. Brukermedvirkning er en lovfestet rettighet, og er dermed ikke noe tjenesteapparatet kan velge å forholde seg til eller ikke. Brukermedvirkning på individnivå På individnivå innebærer brukermedvirkning at barn, unge og familier som benytter seg av et tjenestetilbud får innflytelse på tilbudet de får. Det betyr at de skal ha en reell mulighet til å medvirke i valg, utforming og anvendelse av de tilbud som er tilgjengelige og ved planlegging, gjennomføring og evaluering av de tiltakene som iverksettes for den enkelte. I Brønnøy kommune benytter vi Visma Flyt Sampro ved både individuell plan og som et tilbud ved samarbeidsmøter. Familieråd skal i prosjektperioden vurderes som metode for brukermedvirkning i tidlig fase ved bekymring for barn eller ungdom. FIT skal i prosjektperioden vurderes som verktøy for brukermedvirkning i psykisk helsetjeneste Brukermedvirkning på systemnivå På systemnivå skal brukermedvirkning være et sentralt prinsipp under utarbeiding av planer og tiltak. Aktuelle brukergrupper skal involveres og høres. Aktuelle verktøy: MED ungdom i fokus: Det ble i juni gjennomført fokusdag for barn og ungdom med fokus på barn og unges opplevelse av det kommunale tilbudet innen psykisk helse. Metodikken benyttes igjen ved behov. Ungdata: Brønnøy kommune gjennomførte Ungdata-undersøkelse i 2012 og 2015 og denne skal gjennomføres hvert 3 år. Ungdata er et kvalitetssikret og standardisert system for lokale spørreskjemaundersøkelser. Undersøkelsen innebærer at skoleelever på ungdomstrinnet og i videregående opplæring svarer på spørsmål om ulike sider ved livet sitt. Undersøkelsene foregår i skoletiden og gjennomføres elektronisk. Resultatene fra Ungdata brukes som kunnskapsgrunnlag i forebyggende ungdomsarbeid, politikkutvikling og til forskning og undervisning. Ungdata gir mulighet til å analysere regionale variasjoner og trender over tid, og til å gå i dybden innenfor ulike temaer. Se også http://www.ungdata.no. Oppvekstsektor i Brønnøy kommune har gjennom sitt årshjul rutiner for hvordan skole og barnehage skal gjennomføre elevundersøkelser og foreldreundersøkelsen. Elevundersøkelsen gjennomføres på skolen der oppvekstfaglig ansvarlig deltar på den interne gjennomgangen og vil i den årlige resultatsamtalen får kartlagt resultat og veien videre. Det er utarbeidet et flytskjema for oppfølging av elevsamtalen. FAU (foreldreutvalget) og elevråd deltar under prosessen på i forberedelse og etterarbeidet. Udirs foreldreundersøkelse for skolen gjennomføres hvert 3 år. Udirs foreldreundersøkelsen for barnehagen gjennomføres hvert år i de kommunale barnehagene. Andre barnehager i kommunen har egne undersøkelser som er lokalt tilpasset. Undersøkelsen evalueres i lag med foreldrene og blir et grunnlag for intern tiltaksplan. Gjennomføringen av elevundersøkelse og foreldreundersøkelsen er en del av meldeplikten gjennom internkontroll system Moava til leder for oppvekst. Overordnede samarbeidsarenaer For å lede arbeidet på kommunenivå har ledere for ulike tjenesteområder i kommunen regelmessige samarbeidsmøter. Her legges føringer for koordinering og oppfølging av arbeidet med utsatte barn og ungdom. Overordnede samarbeidsarenaer: Rådmannens ledergruppe Ledermøte oppvekst Samarbeidsarenaer på tjenestenivå: Styrermøte for barnehagene Rektornettverket Ledermøte i barne- og familiesenteret Samarbeidsmøter mellom tjenestene på ledernivå. Det er leder for hver tjenestes ansvar å ta initiativ til slike møter. SLT-team: SLT-koordinator, politi, helsepersonell i Rop-tjenesten med barn og unge som målgruppe, leder for Rop-tjenesten, ruskonsulent og kommunepsykolog. Øvrige tjenester kalles inn ved behov. Rapportering Kommunens system for å sikre det videre arbeidet med å fange opp og hjelpe utsatte barn: Ledergruppen i barne- og familiesenteret (BOF) koordinerer arbeidet med forebygging, identifisering og oppfølging av utsatte barn. Leder ved hver tjeneste i BOF rapporterer på målepunktene i videreføring av arbeidet med barn i risiko Skolene og barnehagene benytter 1310 (MOAVA) som rapporteringssystem. Leder for oppvekst rapporterer videre til BOF. Øvrige samarbeidende tjenester rapporterer i samarbeidsmøter på ledernivå. Frister for rapportering vil bli lagt inn i årshjul. Kommunale planerKommuneplanen er kommunens overordnede styringsdokument, og handler om de store spørsmålene for lokalsamfunnet: Hvordan skal man legge til rette for at alle innbyggerne kan få et best mulig liv. Økonomiplanen sier noe om hvilke økonomiske rammer og prioriteringer vi skal ha innen gitt periode. I Brønnøy kommune er det utarbeidet en lederplattform og et verdigrunnlag, som uttrykker de holdninger og den adferd som skal kjennetegne ansatte som medarbeidere og ledere, og som skal komme til uttrykk i all vår tjenesteproduksjon. Kommunalt planverk med betydning for arbeidet med utsatte barn Kommunens planer Samfunnsdel Økonomiplan Planstrategi Statlige føringerKommunene er lokale, politiske enheter som har fått ansvar for lokal forvaltning og tjenesteyting, og må forholder seg til gjeldene lover og retningslinjer nasjonalt og internasjonalt. Sentrale forskrifter vedtas som regel av et departement eller direktorat. Forskriftene utfyller lovenes bestemmelser og gjelder rettigheter eller plikter. Rundskriv betegner orienteringer fra en myndighet, et departement eller direktorat, til berørte parter om tolkninger av lover og forskrifter. Juridiske og faglige veiledere og retningslinjer er anbefalinger som er normerende og retningsgivende, og peker på ønskede og anbefalte handlingsvalg, og skal være innenfor rammene av regelverket. Barnekonvensjonen FNs konvensjon om barnets rettigheter Barnekonvensjonen Rettighetsplakaten; rettigheter som gjelder for alle barn mellom 0 og 18 år Norges lover Lovdata Lov om barn og foreldre (barnelova) Barnevernloven Helse- og omsorgstjenesteloven Lov om helsepersonell Lov om pasient og brukerrettigheter Psykisk helsevernloven NAV-loven Sosialtjenesteloven Opplæringslova Barnehageloven Lovverk vedr. PPT Prop. 73 L (2016–2017): 15 Opplysningsplikt for kommunen til barnevernstjenesten ved tilbakeholdelse av gravide rusmiddelavhengige Forvaltningsloven (Lov om behandlingsmåten i forvaltningssaker) Politiloven Lov om familievernkontor Spesialisthelsetjenesteloven Lov om kommunale krisesentertilbod (krisesenterlova) Forskrifter, veiledere, rapporter og nasjonalt planverk Forskrifter Forskrift om individuell plan etter helselovgivningen og sosialtjenesteloven Veiledere Pårørendeveileder Taushetsplikt og opplysningsplikt Veileder om rehabilitering, habilitering, individuell plan og koordinator Individuell plan og koordinator Nasjonal veileder for forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme Veileder til krisesenterloven Helsestasjons- og skolehelsetjenesten Forholdet mellom barnevernloven og barneloven: Barneverntjenestens rolle der foreldrenes konflikter går ut over barnets omsorgssituasjon Nasjonal faglig retningslinje for svangerskapsomsorgen Rapporter Rapport «Du ser det ikke før du tror det» Strategi: Barndommen kommer ikke i reprise. Strategi for å bekjempe vold og seksuelle overgrep mot barn og ungdom (2014–2017) Nasjonalt planverk Opptrappingsplan mot vold og overgrep Opptrappingsplan for barn og unges psykiske helse Sist endret 07.08.2020 09.27