Tilskudd til spesielle miljøtiltak i jordbruket (SMIL)

Formålet med SMIL-midlene er å ivareta natur- og kulturminneverdiene i kulturlandskapet til jordbruket, samt redusere forurensingen fra jordbruket, utover det som er forventet gjennom vanlig jordbruksdrift. Et viktig siktemål med ordningen er å få til en mer målrettet innsats med utgangspunkt i lokale behov, utfordringer og målsettinger. Kommunen utarbeider egen flerårig strategi for å møte de største miljøutfordringene i kommunen. Strategien viser hvilke tiltak som er prioritert, og hvilke tilskuddssatser som kan gis. Mer informasjon om ordningen finnes på landbruksdirektoratets hjemmeside.

Tiltaksstrategier for Brønnøy kommune 2019-2022.

Forskrift om tilskudd til spesielle miljøtiltak i jordbruket.

Søknadsfrist er 15.april.

Eksempler på ulike tiltak:

• Rydding av beite
  • Oppsett av permanent gjerde
  • Hydrologiske tiltak, bekk og elveløp
  • Tilrettelegging for allmennheten, gapahuk, stier og lignende

Brønnøy kommune har fått tildelt kr. 320 000,- for 2022.

Søknadsskjema finner du her.

Rapportering samt anmodning om utbetaling av tilskudd gjøres digitalt via altinn. Eventuelt kan man sende rapporteringsskjema (DOCX, 53 kB) som vedlegg til e-post til kommunen om det skulle bli problemer med digital løsning.

Ta kontakt med kommunen hvis det er behov for veiledning.