1. Om kommunal beredskap
Brønnøy kommune holder på å utarbeide en ny portal på hjemmesiden om beredskap, der formålet er å nå ut til våre innbyggere om nødvendig informasjon dersom det oppstår en krisesituasjon.
God informasjon og kjennskap til egen kommune er viktig og sammen med kommunen og andre offentlige instanser, vil en kunne håndtere en krisesituasjon enten det er fravær av telefon og internett (digitale trusler), ekstremvær, sikkerhetspolitisk krise eller i verste fall krig.
2. Visste du at beredskapsvenn er årets ord?
Å skaffe seg en beredskapsvenn er et av rådene fra Direktoratet for sikkerhet og beredskap. Det at vi står sammen er en stor ressurs i en krise og det vil bidra til at vi som innbyggere kan klare å ta vare på oss selv i en krisesituasjon. Språkrådet har valgt «beredskapsvenn» som årets ord 2024.
God egenberedskap er en investering i trygghet for deg og dine nærmeste. I tillegg bidrar du til at myndighetene kan prioritere dem som trenger mest hjelp.
Ved å være forberedt på å klare deg selv i én uke blir du bedre i stand til å håndtere alt fra små forstyrrelser i hverdagen til større kriser. I tillegg har du bedre tid til å planlegge veien videre om krisen skulle bli langvarig.
Husk at noen forberedelser er mye bedre enn ingenting!
Mer om egenberedskap finner du her: https://www.sikkerhverdag.no/
3. Viktige telefonnummer lokalt.
Vakttelefon brannvesen | Ved brann eller akutt ulykke | 916 54 030 |
Vakttelefon teknisk | Vei, vann, avløp | 959 33 360 |
Beredskap eiendom | kommunale eiendommer | 995 99 807 |
Vilttelefon | Ved påkjørsel av dyr/vilt | 994 46 402 |
Krisesenter | For å avtale tid for samtale, kan du ringe eller sende SMS. | 480 02 335 |
Beredskapsansvarlig: Arnt Ståle Sæthre, tlf 901 07 667, arnt.s.saethre@bronnoy.kommune.no
Psykososialt team (POSOM)
Kommunen har POSOM team som står for «psykososial omsorg ved hendelser, ulykker og katastrofer».
Kommunenes psykososiale krisegruppe har ansvar for å styrke tilbudet og organisere støttesamtaler til de som har vært involvert i ulykker/kriser/katastrofer, deres pårørende og andre berørte. Det vil si hendelser hvor psykososiale påkjenninger for enkeltpersoner, familier eller lokalmiljøer bør bearbeides av personell som kan konsentrere seg om denne delen av akuttberedskapen.
Gruppa skal samarbeide nært med det etablerte behandlingsapparatet, og være et supplement til dette.
Ved krise skal akuttelefoner benyttes.
Posom blir innkoblet av nødetatene.