Demografi utfordringene i Brønnøy kommune

I demografi, eller befolkningslære ser man på menneskelige befolkninger både når det gjelder størrelse, sammensetning og vekst. En viktig del av demografien er innhenting, bearbeiding og analyse av befolkningsstatistikk.

Demografer er opptatt av både befolkningens tilstand eller sammensetning, og dens utvikling over tid. Med befolkningens tilstand, menes først og fremst dens størrelse, kjønns- og alderssammensetning.

Brønnøy kommune har i den siste tiden sett på demografien i Brønnøy kommune og dette arbeidet ble presentert for alle politikere i dagens budsjettkonferanse. For å kunne underbygge velferdspolitiske, økonomisk og samfunnsmessig planlegging er det viktig at man har kunnskap om demografien i kommunen.

Her finner dere en presentasjon som viser demografien for Brønnøy kommune fra 2013 og frem til i dag, samt en fremskrevet utvikling frem mot 2040:

Demografi Brønnøy (PDF, 2 MB)

Mer informasjon om demografi og levevilkår kan dere også lese om her