Det er ulovlig å mate hjortevilt!

Legger du ut mat til rådyr og elg? Da må du tenke deg godt om.

Det er nemlig forbudt å fôre de ville dyrene.

FORINGSPLASS: To rådyr spiser pellets og opphakkede gulrøtter på en foringsplass. Bildet er tatt før forbudet mot mating ble innført.
Når snøen kommer kan både rådyr og elg trekke mot bebyggelse. Det kan være fristende å gi de firbente gamle brødrester, grønnsaker og potet, men det er både ulovlig og potensielt farlig, ifølge ekspertene.
Det er ugunstig at mange dyr samles når det er usikkerhet rundt skrantesyken. Derfor er det innført vi et forbud mot mating slik at vi unngår smitte, forteller beredskapskoordinator for region Øst i Mattilsynet, Harald Øverby.
Forbudet mot å mate alle ville hjortedyr ble innført over hele landet i 2018 og gjelder fortsatt selv om mange fortsatt forer dyrene som kommer på besøk i hagen. Det kan få konsekvenser.
Mat kan være skadelig. Man kan ikke gi dem hva som helst av mat selv om de kanskje vil smake på det, forteller seniorforsker Vebjørn Veiberg i Norsk institutt for naturforskning (NINA).
Ifølge Veiberg oppsøker mange dyr instinktivt områder der det er lettere å ferdes og å finne mat på vinterstid. Selv om det kan virke som små og tynne rådyr kommer innom boligstrøk for å fete seg opp, kan menneskemat være skadelig.
Hjortedyr er tilpasset mat de finner i skogen. Hvis det dukker opp noe som har mer væskeinnhold eller er mer lettfordøyelig skaper det ubalanse i fordøyelsessystemet. Det kan gjøre en allerede vanskelig situasjon verre, sier Veiberg.