Brønnøy kommune har to forskjellige typer trygghetsalarmer som tildeles etter behov av tjenestekontoret. Trygghetsalarmene skal brukes til å varsle hjemmetjenesten (og eventuelt pårørende) om behov for bistand ved fall eller andre helse behov. Ved akutte situasjoner - ring 113.
Mobil alarm
- Den mobile alarmen har innebygd mobildekning og kan derfor brukes både inne i bolig og ute hvor det er mobildekning.
- Alarmen kan bæres rundt halsen som et smykke eller på armen som en klokke.
- Alarmen må lades i medfølgende lader etter behov, som en mobiltelefon.
- Lokaliseringsstøtte med GPS kan aktiveres ved behov.
Stasjonær alarm
- Den stasjonære alarmen må være tilkoblet strømkontakt inne i bolig og har et 24 timers back-up batteri ved strømbrudd.
- Alarmen leveres med en alarmknapp som kan brukes rundt armen som en klokke eller bæres som et smykke.
- Alarmens rekkevidde for å utløses er primært inne i bolig, men kan ha noe rekkevidde rett utenfor boligen også.
Slik søker du
Samme søknadsskjema for alle tjenester i Helse og velferd.
Nærmere informasjon på Tjenestekontoret sin side.
Hva skjer etter at jeg har søkt?
Etter at du har sendt inn søknaden din, vil en saksbehandler fra tjenestekontoret ta kontakt med deg for å vurdere ditt behov og avklare nødvendig tjenestetilbud.
Hva koster det?
Etableringsgebyr for installasjon, oppsett og vedlikehold kr 1000,-
Abonnementsavgift kr 275,- per måned
Prisen fastsettes av kommunestyret.
Tjenestemottaker faktureres for abonnementsavgiften inntil trygghetsalarmen er innlevert etter avtale med hjelpemiddellager i kommunen.
Dersom det avtales at hjelpemiddellager skal hente alarmen, stopper fakturering ved dato for oppsigelse.
Klage
Ønsker du å klage på et vedtak? Ta kontakt med Tjenestekontoret.
Tilbakemelding
Dersom du mottar tjenesten og ønsker å gi tilbakemelding, ta kontakt med soneleder i hjemmesykepleien.